6.10.08

Volta per la Mola de Genessies i Cova de la Llúdriga

Dins dels objectius del Centre d’Estudis de la Vall de Vandellòs hi ha el d’apropar i donar a conèixer els espais naturals propers tant a persones del municipi com d’altres indrets i d’aquesta manera revaloritzar-los. Així anualment organitzem diverses excursions populars per a tots els públics com la que hem realitzar aquest diumenge 5 d’octubre i que ha format part de la 3a setmana de la custòdia del territori. Una grup de 48 excursionistes vinguts de diferents llocs (Falset, Tivissa, Reus, Hospitalet de l’Infant, Vandellòs, etc.) ens hem trobat al Mas de Genessies per fer la volta a la Mola de Genessies i arribar fins a la cova de la Llúdriga. A l’inici hem realitzat una introducció sobre l’itinerari així com de les possibilitats de custodiar espais naturals com els que estàvem a punt de descobrir.
Des del Mas de Genessies hem agafat el PR-C 92 fins al Coll del Rourar, trobant-nos amb un desnivell important i un sender molt pedregós que dificultava la pujada. Tot i que no estava programat, al Coll del Rourar ens hem animat i hem decidit pujar fins a la Mola de Genessies i visitar-ne el poblat íber que es troba al seu capdamunt. El dia assolellat i amb un cel molt clar, gràcies a la insistència del vent durant els dos darrers dies, ens ha permès gaudir d’unes vistes espectaculars, als quatre costats teníem un panorama immillorable; des de la nítida i fina silueta del Delta de l’Ebre fins al golf de Sant Jordi i des del perfil rectilini del Montsant a la majestuositat dels Ports de Tortosa-Besseit presidits pel Caro. Hem decidit esmorzar en aquest punt i així poder assaborir aquesta escena durant més rato acompanyats a més de bon vi i companyia. Amb les panxes plenes i recuperats hem desfet el camí fins al Coll del Rourar. Aquí hem continuat pel PR-C 92 fins a arribar al Barranc de Jovara on ens hem desviat a la dreta fins al trencall que ens ha portat a la cova de la Llúdriga. L’accés a aquesta ens ha posat a prova ja que hem hagut de trepar per arribar-hi però un cop a dalt l’esforç ha tingut la seva recompensa. Tot seguit hem retornat al camí que havíem deixat i hem continuat pel barranc de l’Ullal de Jovara fins al Mas de Sanxo, el sol s’ha fet més insistent i les pujades semblaven més llargues. Aquí hem trobat la última pujada que ens ha portat a un coll des del qual hem pogut retrobar la Mola de Genessies, la referència que ens ha acompanyat durant tota la sortida, imponent i elegant en tot el seu perfil. L’excursió ha durat gairebé 5 hores i el desnivell ha estat important, amb trossos amb alguna complicació, no obstant el nivell era alt i tothom ha anat seguint el ritme imposat per la davantera de l’expedició.

Rut Domenech, Centre d'Estudis de la Vall.